Jij en je vragen

Jij bent:
• hoogopgeleid, slim en loopt vast. In je loopbaan, op het werk of in je werk-privé balans.
•  tussen de 25 en 50 jaar (ongeveer 😉 ) en houdt veel ballen in de lucht. Maar hoe?

En je denkt over zaken als: 

Hoe blijf je authentiek in je werk en kan je doen wat je écht belangrijk vindt. Op een manier die bij jou past? Hoe bevrijd je jezelf van het juk van ‘steeds maar van alles moeten’? Hoe kom je los van de continue druk die je ervaart?

Je worstelt in je werk of op andere levensdomeinen. Je vraagt je af hoe je in je werk écht kan zijn wie je bent, waar je voor staat in het leven en vooral ook: hoe je dat praktisch vormgeeft. Mogelijk voel je je in je (werk)omgeving een beetje ‘anders dan anderen’, maar je wilt wel graag in deze normale (werkende) wereld functioneren. Heel herkenbaar … Ik leer je graag kennen en begeleid je graag een stukje op weg!

Misschien ben je ook nog introvert, (hoog)sensitief of (hoog)begaafd en overweldigd bij de prikkelrijke en prestatiegerichte wereld waar we in leven. Maar ook zonder deze eigenschappen ben je bij mij aan het goede adres!

Specifiekere voorbeelden van jouw situatie / vragen:

Loopbaan en werkbeleving
• Je zit niet lekker in je huidige functie, wilt wat anders maar weet niet wat. Je hebt het gevoel dat je niet helemaal tot je recht komt in je werk en na een werkdag plof je uitgeput op de bank. What to do?
• Het gaat regelmatig mis in contact met je collega’s of baas. Je hebt het gevoel dat ze jou niet begrijpen en je vindt het moeilijk jouw punten duidelijk onder woorden te brengen. Nemen ze je eigenlijk wel serieus?
• Je gaat gebukt onder wat je allemaal moet doen, je voelt de prestatiedruk en hebt daar last van. Je moet veel van jezelf en het moet ook goed. Doordat je steeds loopt te rennen kom je niet aan jezelf toe en dat wrikt.
• Je wilt weten hoe je in je werk op een gezonde manier voor jezelf op kan komen, je grenzen kan herkennen en aangeven. Hoe kan je dit op ontspannen wijze doen?
• Je wilt graag jezelf zijn, authentiek zijn, maar leeft en werkt in een omgeving waar ook bepaalde normen gelden. Daar moet je je aan aanpassen. Hoe blijf je trouw aan jezelf?
• Je hebt een hekel aan sociale situaties op je werk die anderen juist zo leuk vinden. Koffie halen bij de koffie-automaat, lunchen met collega’s, de vrijdagmiddagborrel, een presentatie geven, brrrrr …. Hoe overleef je deze momenten of kies je de belangrijke?
• Je wordt nerveus als je een presentatie moet geven, een belangrijke rol in een vergadering op je moet nemen, of op een andere manier iets van jezelf moet laten zien. Voor jezelf op moet komen.
• Je hebt een afstand tot de arbeidsmarkt, dat kan komen door een (fysieke) arbeidshandicap maar ook doordat je een tijdje uit de running bent geweest. Vanwege een burnout of om een andere reden. Wat is nu een ‘slimme weg naar werk’?

Werk-privé balans
• Er is meer dan werk. Maar je vindt het moeilijk al die dingen in de avonden en 2 dagen weekend gedaan te krijgen. Sport, hobby’s, vrienden, familie, je wilt er tijd aan besteden. Wat is nou een gezonde balans?
• Op zondag check je alvast je mail, zodat je de werkweek maandag rustig kan beginnen. Je vindt dat eigenlijk stom van jezelf en denkt: waarom doe ik dit niet gewoon morgen?

Perfectionisme
• Je ‘moet’ steeds zoveel van jezelf
• Je legt de lat zeer hoog voor jezelf (en voor anderen)
• Je hebt een laag zelfbeeld
• Je doet er alles aan om conflicten te vermijden
• Je voelt je vaak angstig, bijvoorbeeld om te falen
• Je wilt graag alles en iedereen onder controle hebben
• Je bent altijd aan het denken en het piekeren
• Het is moeilijk voor je om te kiezen en te beslissen
• Je gaat vaak over je grenzen, je blijft maar door gaan
• Je hebt zoekt vaak bevestiging bij anderen: “Doe ik het wel goed?”, “Vind je het leuk wat ik aanheb?”, etc.

Hoogbegaafd
<disclaimer: dit is slechts een beperkte opsomming … >
• Je bent een snelle denker en kampt (in je werk en omgang met anderen) met obstakels als verveling, verschillen in denkniveau en werktempo van collega’s. Alledaagse routineklussen irriteren je mateloos. Hoe krijg je die anderen nou mee in jouw gedachten en visie?
• Je hebt moeite met autoriteit, zeker als die ander niet kundig is. Hoe kan je hier mee omgaan?
• Je hebt een intense gevoelsbeleving, bent prikkelgevoelig en ervaart heftige emoties. Anderen ervaren je als een flapuit wanneer je van hieruit reageert. “Je walst over me heen”, of “Je bent soms gewoon teveel voor me”, zijn uitspraken waar je mee te maken krijgt. Hoe deal je hier mee?
• Je kan intens moe zijn, nadat je je een tijdje intens hebt ingezet. Veel extremer dan anderen lijk je dit te ervaren. Hoe reguleer je dat?
• Alles moet betekenis hebben, waarom is het niet gewoon zoals het is?
• Je voelt je een buitenbeetje. Je stelt je zelf vragen zoals: Ben ik nou zo raar of is de wereld zo raar? Waarom denkt niet iedereen zoals ik. Hoe houd ik me staande in deze wereld (zowel met veel prikkels, middelmatigheid als oppervlakkigheid van anderen).
• Of je kan gewoon die juiste baan maar niet vinden … om wat voor reden dan ook.